Wybrane w tym roku władze samorządowe nie planują zmian w planie transportowym województwa. Pomimo zastąpienia Zjednoczonej Prawicy przez Koalicję Obywatelską nie dojdzie więc do znaczących korekt priorytetów w zakresie siatki komunikacyjnej. Nadal rosnąć ma rola autobusowych połączeń dowożących do kolei.
Rok 2024 przyniósł odwrócenie ról w Sejmiku Województwa Łódzkiego. Prawo i Sprawiedliwość wraz z koalicjantami przeszło do opozycji, a Grzegorza Schreibera w fotelu marszałka zastąpiła Joanna Skrzydlewska z Koalicji Obywatelskiej, która od wielu lat jest związana z łódzką PO. Podobnie jak przed sześcioma laty, gdy Schreiber przejmował władzę w regionie od Witolda Stępnia (Platforma Obywatelska), diametralna zmiana układu sił w samorządzie nie przynosi przewrotu w planowaniu transportu.
Kolejni marszałkowie stawiają raczej na kontynuację rozwoju
O ile urząd marszałkowski kierowany przez Stępnia powołał Łódzką Kolej Aglomeracyjną i doprowadził do pełnienia przez nią wiodącej roli w systemie transportowym, gabinet pod przewodnictwem Schreibera skupił się na uzupełnianiu siatki ŁKA o połączenia autobusowe. Równocześnie utrzymał uruchomione wcześniej linie kolejowe, a dodatkowo zadecydował o wznowieniu przewozów do Spały czy Skarżyska-Kamiennej. Kierunek ten utrzymuje zarząd województwa ze Skrzydlewską na czele: w 2024 r. przybywa zarówno wojewódzkich połączeń autobusowych, jak i kolejowych, a rola ŁKA nadal jest zwiększana.
Jak wynika z udzielonych nam przez region informacji, nie należy spodziewać się istotnych korekt obranego kursu. Obecnie nie są bowiem rozważane zmiany w wojewódzkim planie transportowym, który wyznacza zręby systemu komunikacyjnego finansowanego przez UMWŁ. Ostatni raz dokument był aktualizowany w grudniu 2022 r., a zatem jeszcze w okresie sprawowania władzy przez Zjednoczoną Prawicę. Ujęto wówczas m.in. zmiany, jakie mają wynikać z realizowanych i planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji dotyczących tunelu średnicowego, programu Kolej Plus czy wykorzystania środków regionalnych UE perspektywy 2021 – 2027.
Kolejne zmiany uzależnione od infrastruktury i prawa krajowego
– W toku prowadzonych prac w odniesieniu do zapisów dokumentu bazowego dokonano przy udziale ekspertów zewnętrznych aktualizacji i kalibracji modelu ruchu. Wprowadzono również zmiany w zakresie kierunków rozwoju publicznego transportu zbiorowego pod kątem możliwości pozyskania istniejącego potencjału pasażerskiego z transportu indywidualnego na rzecz publicznego – opisuje Departament Organizacyjno-Prawny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Uwzględniono też szerzej połączenia autobusowe dowożące do stacji kolejowych (tzw. połączenia ostatniej mili).
Kolejna aktualizacja ma zostać podjęta dopiero w przypadku pojawienia się nowej infrastruktury bądź nowych przepisów prawa mających znaczący wpływ na organizację transportu zbiorowego. Do tego czasu w życie wchodzić mają wyłącznie aktualizacje rozkładów jazdy w konkretnych relacjach. Jak zapewnia samorząd, są one rokrocznie przygotowywane z uwzględnieniem nie tylko danych dotyczących frekwencji, ale i uwag zgłaszanych przez pasażerów, w tym w procesie konsultacji społecznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.